ササキ ミホ
佐々木 美 帆  准教授

  • 学歴(卒業・学位取得):
      学部
    • 東京学芸大学教育学部国際文化教育課程日本研究専攻
      大学院
    • イギリス・エセックス大学言語言語学学部修士課程言語習得専攻
    •  言語習得修士 MA in Language Acquisition 1998年
    • イギリス・エセックス大学言語言語学学部博士課程言語学専攻
    •  言語学博士 PhD in Language and Linguistics 2004年
  • 研究室:日吉来往舎733号室
  • 担当科目:英語,総合教育セミナー
  • 専門領域:第二言語習得,心理言語学,バイリンガル認知
  • 研究紹介:外国語学習者やバイリンガル(マルチリンガル)が母語を含む複数の言語システムを習得し日常的に使用することによって,どのような言語と認知の関係が構築されるのか,単語(音・表記),文法,色,形などの認知について実験心理学的データを収集し,異なる習得レベルや言語の組み合わせを比較しながら研究しています。
主要著作・論文
〔著書〕
 1.“The effect of L1 reading processes on L2: a crosslinguistic comparison of Italian and Japanese users of English,” In V. J. Cook & B. Bassetti(eds.), Second Language Writing Systems, Clevedon: Multilingual Matters, 289-308, 2005.
〔論文〕
 2.“Cerebral lateralisation of first and second languages in bilinguals assessed using functional transcranial Doppler ultrasound,” (共著: Bishop, D.V.M. et al.) Wellcome Open Research 1:15, 2021. https://doi.org/10.12688/wellcomeopenres.9869.2
 3.“Effects of orthography in the picture-word task: Evidence from Japanese scripts,” (共著: Dylman, A.S. et al.) Reading and Writing 2021. https://doi.org/10.1007/s11145-021-10173-2
 4.“Representation of colour concepts in bilingual cognition: The case of Japanese blues,”(共著:Athanasopoulos, P., Damjanovic, L., Krajciova, A. & Sasaki, M.), Bilingualism: Language and Cognition, 14 (1), 9-17, 2011.
 5.『多読による英語学習者のリーディングスキル発達に対する認知心理学的検証』(共著:佐々木美帆,上田敦子) 茨城大学人文学部紀要『人文コミュニケー ション学科論集』2, 97-105, 2007.
 6.“Do bilinguals have different concepts? The case of shape and material in Japanese L2 users of English,”(共著:Cook, V., Bassetti, B., Kasai, C., Sasaki, M., & Takahashi, J.A.), International Journal of Bilingualism, 10, 2, 137-152, 2006.
 7.“Acquisition of reading processes in first and second language writing systems,” Ph.D. Thesis, University of Essex, 2004.
 8.“Bilingual processing strategies in word reading,” Bilingual socialization and bilingual language acquisition: Proceedings from the 2nd International Symposium on Bilingualism, 369-381, 2004.
 9.“The writing system of an artificial language: For efficient orthographic processing,” Journal of Universal Language, 4 (1), 91-112, 2003.
 10.“Usefulness of orthographic information in L2 reading,” Proceedings of 2nd International Conference on Writing, Speech, and Context, 156-159, 2003.
所属学会・団体:
 日本第二言語習得学会(J-SLA), 大学英語教育学会(JACET), 日本音韻論学会, European Second Language Association (EUROSLA)
海外歴:
 2013年〜2014年 University College London, U.K. (Honorary research associate)
 1997年〜2004年 エセックス大学大学院[Graduate school, Department of Language and Linguistics, University of Essex, U.K.]